7 jedál pre zdravé srdce

ilustračná fotografia ilustračná fotografia ilustračná fotografia

Myslíte si, že infarkt je niečo, čo sa vám prihodiť nemôže? Veď sa predsa o seba staráte, cvičíte a načúvate radám lekárov. Samozrejme, to všetko je chvályhodné a určite prospešné, ale ani zďaleka to nie je všetko, čo potrebujete. Ľudské telo je pozoruhodný a zaujímavý „stroj“, ktorý však na dlhé a správne fungovanie potrebuje aj to správne „palivo“. V tomto článku vám ponúkame zoznam niektorých potravín, ktoré sú blízke prírode, pomáhajú v prevencii proti infarktu a navyše aj výborne chutia. Inšpirujte sa teda týmto článkom a nasledujúce jedlá začnite jesť čo najskôr.

Čierna fazuľa

Jedna šálka čiernej fazule obsahuje takmer 5 gramov rozpustnej vlákniny, ktorá sa v tráviacom trakte priväzuje k cholesterolu a tým ho z tela odstraňuje. Čierna fazuľa je takisto bohatá na antokyány a antioxidanty, ktoré rovnako pomáhajú chrániť srdce. Ľudia žijúci v regiónoch, kde je čierna fazuľa bežnou súčasťou stravy, majú omnoho menší výskyt srdcových ochorení ako ľudia v ostatných regiónoch s bežnou stravou. Pokúste sa teda zahrnúť čiernu fazuľu do svojho každodenného jedálnička.

Varené paradajky

Konzerva paradajkového pretlaku, džús či omáčka vášmu telu dodávajú množstvo lykopénu a antioxidantu, ktoré už dávno boli predmetom štúdií pre priaznivé účinky na srdce – znižujú totiž možnosť zápalu, krvného tlaku, zlepšujú prietok krvi a ovplyvňujú tuky v krvi. Surové paradajky sú pre telo takisto priaznivé, ale pre lepšie absorbovanie lykopénu sú olej a teplo tým najlepším riešením. Paradajky obsahujú aj množstvo ďalších živín, ktoré sú pre vaše srdce prospešné. Spravte si teda cestovinu s paradajkovou omáčkou, kúpte si paradajkový džús alebo si na vašu pizzu vypýtajte extra porciu omáčky.

Sladké zemiaky

Jedna polovica sladkého zemiaku obsahuje asi 11 % denného odporúčaného množstva draslíka a elektrolytu – látok, na ktorých väčšina ľudí šetrí. Práve nedostatok draslíka v spojení s nadmerným množstvom sodíka môže napokon viesť k vysokému krvnému tlaku. Sladké zemiaky môžete jesť buď ako prílohu alebo si z nich môžete spraviť chutné hranolky.

Extra panenský olivový olej

Tento olej z úplne prvého lisovania olív obsahuje väčšinou polyfenoly a mononenasýtené tuky, ktoré sú dobré pre vaše srdce. Podľa najnovších štúdií majú ľudia, ktorí si denne doprajú aspoň štyri lyžice extra panenského olivového oleja, oveľa lepšiu funkciu HDL, čo znamená lepšie odstránenie plaku a uvoľnenejšie cievy. Ak z tohto oleja chcete vyťažiť maximum, dajte si ho do šalátu alebo k vajíčkam uvareným natvrdo. Ohrievajte ho na nízkej alebo strednej teplote.

Sardinky

Sardinky sú tým najlepším morsky založeným zdrojom omega 3 mastných kyselín so zvláštnym obsahom polynenasýtených tukov, ktoré sú prospešné pre srdce. Omega 3 mastné kyseliny takisto znižujú hladinu triglyceridov (tukov vo vašej krvi) a spomaľujú tvorbu tepného plaku. Sardinky môžete jesť samostatne, na olivovom oleji s citrónovou príchuťou alebo s paradajkovou omáčkou. Ak však sardinky nemôžete ani vidieť, dobrou alternatívou je tuniak Albacore, voľne žijúci losos či pstruh. Podľa štúdií sa v prevencii proti infarktu odporúča jesť osem kúskov morských plodov týždenne.

Ľanové semienka

Ľanové semienka vášmu telu dávajú rastlinne založené omega 3 mastné kyseliny a lignany ( typ látky s antioxidačnými účinkami), ktoré bojujú v prevencii proti šíreniu plaku a zrážaniu krvi pred infarktom. Ľanové semienka môžete jesť s jogurtom, obilninami či v šaláte. Pre srdce sú mimochodom prospešné všetky druhy semien a orechov keďže obsahujú dobré tuky, draslík, vlákniny a antioxidanty.

Jahody a čučoriedky

Podľa istej štúdie mali ľudia, ktorí tri dni v týždni jedli jahody a čučoriedky, znížené riziko infarktu až o 32 % v porovnaní s tými ľuďmi, ktorí vo veľkom množstve jedli iné druhy ovocia a zeleniny. Okrem jahôd a čučoriedok sú pre vaše srdce prospešné aj iné „bobule“. Je celkom príjemné zistiť, že okrem ich výbornej chuti sú prospešné aj pre zdravie.

 

 

 

Write a comment...
0 awesome comments!